Ook jij hebt gefermenteerde voeding nodig

Gefermenteerde voeding

Gefermenteerde voeding heeft zijn comeback gemaakt. Wil je iets doen ter bevordering van je gezondheid maar niet meteen je hele voedingspatroon omgooien? Begin dan met het eten van gefermenteerde producten.

Waarom ieder mens baat heeft bij gefermenteerde voeding

In onze darmen leven wel 700 tot 1000 verschillende soorten bacteriestammen. Je hebt 3 keer zoveel bacteriën in je darmen dan het aantal cellen in je lichaam en dat zijn er gemiddeld al 37,2 biljoen.
De samenstelling van je darmen is zo uniek als een vingerafdruk. In de basis wordt deze bepaald door:

  • De manier waarop je ooit ter wereld bent gekomen (vaginaal of keizersnede),
  • Hoe de darmflora van je moeder op dat moment was
  • Of je wel of geen borstvoeding hebt gehad.

Gedurende je leven kan deze samenstelling aan verandering onderhevig zijn. Dit bv. door de plek waar je leeft, de voeding die je eet en de medicatie die je wellicht gebruikt.

We leven in een erg hygiënische wereld, waardoor we nauwelijks meer in aanraking komen met levende bacteriën. Daarnaast heeft bijna iedereen wel één of meerdere antibioticakuren gebruikt in zijn leven. Een antibioticakuur is soms niet te vermijden, maar doodt zowel de slechte als de goede bacteriën. Het resultaat is voor veel mensen een sterk verarmde darmflora of een disbalans in de darmen. Dit kan resulteren in darmproblemen, een verminderde weerstand, overgewicht, voedselovergevoeligheden en diverse ziektes.
Met gefermenteerde voeding kun je hier verandering in brengen…

Fermenteren

Fermenteren is het gecontroleerd laten bederven van voedsel. Het is een van de oudste conserveringstechnieken ter wereld. Toen er nog geen koelkasten bestonden fermenteerde bijna iedereen zijn eten. Hierdoor bleven de vitaminen behouden en konden producten veel langer bewaard worden.
Bij een aantal vormen van fermentatie worden bepaalde bacteriën, gisten of schimmels gebruikt om een ander voedingsmiddel te maken. Denk hierbij aan Kefir en kombucha, maar ook ‘gewoon’ aan yoghurt en kwark.
Bij sommige producten vindt fermentatie ook ‘vanzelf’ plaats. Dit door ze op een bepaalde manier te bewerken en ze vervolgens strikt zuurstofloos te houden. Hierdoor blijven de echte rottingsbacteriën weg en blijven de zuurstofloze bacteriën over; de zgn. probiotica. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij zuurkool, kimchi, ed.

Kimchi maken
Kimchi maken

Probiotica en prebiotica

Probiotica zijn de bacteriën die in gefermenteerde voeding zitten. Deze zijn ook te koop in een potje, maar gefermenteerde voeding heeft de voorkeur.
Prebiotica zijn de verteerbare vezels die als voeding dienen voor de bacteriën. Het Westerse voedingspatroon bevat hier veel te weinig van. De bacteriën die in onze darmen zitten, kunnen hierdoor niet overleven. Dit werkt verdere verarming in de hand. Daarnaast bevat het gemiddelde voedingspatroon teveel geraffineerde suikers. De organismen die leven op suikers (zoals schimmels) groeien hierdoor aanzienlijk en nemen de plek van de goede bacteriën in. Deze organismen kunnen een heel scala aan klachten geven.

De gezondheidsvoordelen van gefermenteerde voeding

  • Door het groeien van de micro-organismen tijdens het fermenteren, worden er vitamines, enzymen en bio-actieve stoffen geproduceerd.
  • Er worden heel veel levende gezonde bacteriën gecreëerd, die jouw darmflora verrijken.
  • Er worden stoffen in het voedingsmiddel omgezet, die de verteerbaarheid verbeteren.
  • Anti-nutriënten worden door het fermentatieproces verminderd of verwijderd.

Hoe vaak eten?

Met gefermenteerde voeding help je de darmflora verbeteren, kunnen darmklachten verminderen en versterk je je weerstand. Wanneer je hier net mee start, is het belangrijk om de hoeveelheid op te bouwen. Dit zodat je lichaam eraan kan wennen. Gaat dit te snel, dan merk je dit aan je darmen: er ontstaat bijvoorbeeld te veel gasvorming. Het belangrijkste is dat je gefermenteerde voeding zeer regelmatig aan je menu toevoegt. Bij voorkeur dagelijks, maar zeker een aantal keren per week.

Zelf maken of kopen

Uiteraard kun je zelf aan de slag met het fermenteren van voeding. In dit boek word je stap voor stap meegenomen in het fermentatieproces.

Kimchi kraut

Heb je hier geen zin in of tijd voor? Dan zijn er steeds meer plekken waar je gefermenteerde voeding kunt kopen. Bijvoorbeeld bij SauerCrowd. Zij fermenteren biologisch-dynamische kolen uit Almere tot heerlijke kant en klare gefermenteerde producten. Mijn favorieten zijn Kimchi Kraut (lekker pittig) en de Golden Kraut (zacht van smaak). Omdat ik met hen samenwerk, kun je deze producten met korting bestellen. Kijk hier voor meer informatie.

Verbeterde gezondheid

Gefermenteerde voeding is een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Wil je een optimale verbetering van je gezondheid, dan zijn er nog veel meer aanpassingen die je kunt doen. Wil je hiermee aan de slag? Neem dan contact met me op, dan bespreken we de mogelijkheden.

Meer Lezen?

Hierbij een aantal gerelateerde blogs die mogelijk ook interessant voor je zijn:


Plaats een reactie