Darmgezondheid

Darmgezondheid door optimaal darmflora

De afgelopen twee weken heb ik een cursus ‘Darmvitaal’ gevolgd. Deze cursus ging over je darmgezondheid en alles wat hiermee te maken heeft; voeding, spijsvertering, darmflora én natuurlijk de ‘feedback’ die je in de toiletpot krijgt, oftewel: poep!
De cursus werd gegeven door de enige echte Poepdokter! Wees niet bang, deze blog wordt geen ‘praatje-poep’, al is dat een stuk interessanter dan je denkt.

Ik vind de darmgezondheid fascinerend. Dit komt waarschijnlijk voort vanuit mijn verleden met darmklachten. Hier ben ik gelukkig vanaf!
Het al dan niet hebben van buikpijn is niet het enige wat met darmgezondheid te maken heeft. Ik zal een aantal punten noemen die ik zelf erg interessant vind.

Spijsvertering

Uiteraard is het belangrijk wát je eet. Je lijf heeft vezels, vitaminen, mineralen, bio actieve stoffen, eiwitten en goede vetzuren nodig om goed te kunnen functioneren, maar wist je dat het ook heel erg belangrijk is hoe je eet? Dat je er rustig voor gaat zitten en voldoende kauwt. Doe je dit niet, dan gaat je voedsel in veel te grote brokken door je spijsverteringsstelsel en gaat er onderweg van alles mis.
Uiteraard kan ik je hier nog veel meer over vertellen, maar als je dat wilt weten, kun je een afspraak met me inplannen 🙂

Immuunsysteem

Wist je dat je darmen je immuunsysteem rechtstreeks beïnvloeden? In je darmen zitten verschillende bacteriestammen. Althans, in gezonde darmen. Bepaalde groepen van deze bacteriën maken een stofje aan, immuunglobulinen genaamd. Een aantal van deze IG’s gaan je systeem in en een aantal blijven in de darmen. Samen versterken ze je weerstand tegen allerlei indringers.

Hersenfuncties en stemming

De cellen in je hersenen communiceren met elkaar via neurotransmitters. Je hebt ze bijvoorbeeld nodig voor een goed geheugen, goede concentratie, informatieverwerking, maar ook voor het ervaren van geluk, liefde en veiligheid. Bekende neurotransmitters zijn dopamine, noradrenaline, serotonine, endorfine, acetylcholine en GABA.
Drie keer raden waar deze neurotransmitters worden gemaakt: juist, in de darmen. Ze kunnen echter alleen worden gebouwd met precies de goede aminozuren (eiwitten), samen met bepaalde vitaminen/mineralen. Zitten deze niet in je voeding, dan kunnen deze neurotransmitters niet worden gebouwd. Gevolg: problemen met het geheugen, de concentratie, depressie en/of bv. angststoornissen.

Darmflora

In je darmen leeft een soort inheemse darmbevolking samen. Deze bestaat uit bacteriën, gisten, parasieten en virussen. De ene eet de andere, de uitscheiding van de een maakt het darmmilieu voor de andere beter, etc. Het is belangrijk dat al deze ‘volkeren’ in de darmen samenleven in een optimale balans. Deze balans kan echter ook verstoord raken, bijvoorbeeld door antibioticagebruik of verkeerde voeding. Hierdoor wordt de ene soort te groot en (daardoor) de andere te klein. De balans is verdwenen. Dit kan een scala aan klachten geven.

Energie

Wanneer je darmen niet de juiste voedingsstoffen (en dus energie) binnenkrijgen om te doen wat ze horen te doen, kost dit extra energie. Daarom ‘lenen’ je darmen de energie uit andere ‘voorraden’ in je lichaam, met als gevolg dat jij zelf steeds minder energie ervaart. Niet alleen je darmen zijn goed in het lenen en gebruiken van energie uit de rest van je lichaam. Ook andere organen doen dit. Behalve energie gebruiken ze ook elkaars vitaminen en mineralen om alle belangrijke processen voort te zetten, want: the show must go on! Maar als je niet genoeg binnen krijgt, is het op den duur op. Met alle gevolgen van dien (lees; klachten, ziektes en andere ellende).

Ontlasting

Bristol stool chart Nederlands

En dan eindigen we het verhaal toch met een kort ‘praatje poep’. Wanneer je niet de juiste voedingskeuzes maakt, voedselintolerantie(s) hebt of niet op de juiste manier eet, gaan er dus allerlei processen in je lichaam verkeerd. De beste feedback is wat je zelf ‘achter je laat’ in het toilet. Mensen ervaren veel soorten ontlasting of klachten als ‘normaal’, terwijl dit niet normaal is. Ik zal een aantal voorbeelden geven:

  • dunne ontlasting
  • verstopping
  • buikpijn en kramp
  • opgeblazen gevoel
  • brandend maagzuur
  • winderigheid

Kijk eens naar de Bristol Stool Chart: welk type ontlasting heb jij?

Advies

Wanneer je vragen hebt over bovenstaande of de klachten herkent en hier, met de juiste voedingskeuzes, verandering in wilt aanbrengen, kun je geheel vrijblijvend een oriënterend gesprek met mij inplannen. Ik zal je vertellen wat ik voor jou kan betekenen.

2 gedachten over “Darmgezondheid”

Plaats een reactie